tisdag 4 januari 2011

Inredningsböckernas värld...

Vi har en bokhylla här hemma där vi har våra kreativa och inspirerande böcker. För det mesta ligger de där och ser fina ut och sprider harmoni och stämning bara genom att finnas där. Men så då och då plockar jag fram dem, frossar i dem och får lite nya tankar allt eftersom man ser saker med nya ögon. 
Jag har dock vissa favoriter som har fått inspirera mig en del då vi renoverade och byggde till på vårt hus. Den ena är Sommarhusliv av Dorrit Elmquist och Birgitta Wolfgang Drejer. 

Den innehåller bilder från många olika hem och även en del fräscha recept på drinkar och drycker. Bara framsidan på boken berättar nästan om vad man kan förvänta sig hitta i den. Här nedan är lite bilder från den.






Speciellt bilden ovanför hade jag i tankarna när vi byggde till vårt vardagsrum. Drömmen om en veranda med mycket fönster och en dubbeldörr, som vi numera har i vardagsrummet, så man kan springa ut i trädgården och förlänga rummet sommartid.


Författarna till denna bok har även skrivit boken Nordljus om 14 skandinaviska bostäder. Helt underbar bok i ljusa vackra färger. Dessa två böcker ger mycket inspiration om hur man kan skapa en skön sval stämning hemma.

En annan favorit är  boken Leverum av Lise och Kristian Septimius Krogh. 
Här får man många fina idéer till såväl kök och badrum som barnrum och andra rum. 



Det fina med inredningsböcker är att det i motsatts till skönlitterära böcker som man läser en gång, för det mesta, kan läsa och titta i hur mycket som helst och beroende på årstid och sinnesstämning ser man dem med andra ögon.

Idag ska jag njuta av lite härliga böcker innan jag tar en tur till Höllviken för en inspirationsrunda.

 
Ha en finfin dag!
Kramar till er alla!

1 kommentar:

Sköna o Gröna Ting sa...

Upps.., läste jag HÖLLVIKEN måntro?!?!?
Är du boende i Höllviken, den vackraste platsen på Skånska jorden!!!!
Jag har massvis med härliga vänner som bor där så där har man varit mycket och njutit både på vita stränder och färgglada pubar:)

Visst är det härligt med alla dessa inredningsböcker, jag frossar i dom nu i början på året och späder på min längtan till förnyelse och längtan till våren.
Senast igår satt jag och lilltjejen och drömde oss bort i en sådan härlig bok.., vi drömmer om en uteplats med ett jätteträdäck.., och en pool förstås:)

Ha en ljuvlig dag
Kram till dig
Marianne